RENKLER
Size dilimin döndüğünce
renklerin yorumlamasını yapmağa çalışacağım.
Gördüğümüzü iddia ettiğimiz şeyler
konusunda beynimiz yıkanmıştır. Altın rengindeki akşam güneşi bir ağacın
yansıtıcı yapraklarını Sarıya döndürüp,gövdesi üzerine Morumsu gölgeler
düşürdüğünde bile,insan ağacın gövdesinin kahverengi,yaprakların da yeşil
olduğuna yemin edebilir.
Rengin kullanım şekliyle uzaklık hissini
vermek için kullanılan antik formülün modern bir yorumunda, Ön plan
kahverengi,Orta plan sarı/yeşil,Arka plansa açık mavi ve morla
belirlenmiştir.Bu şekilde yalnız renk kullanarak resme derinlik katabilirsiniz.
Yukarıda altı adet renk çemberini görmektesiniz. Aslında üç ana renk Kırmızı Sarı ve Mavi renk kendi sağındaki renkle karıştırıldığında Kırmızı - Sarı = TURUNCU ; Sarı - Mavi =YEŞİL ; Mavi - Kırmızı = MOR renk elde edilir.
Siyah rengin eklenmesi bir renk tonunu ancak kirletebilir.Örneğin kırmızısını koyulaştırmak için önce alizarin kırmızısı,sonra azar azar kobalt mavisi eklenir. Eğer renkleri siyah katarak koyulaştırırsanız yalnızca mat ve cansız olurlar .Bir çok ressam siyah rengi paletlerinden kesinlikle uzak tutarlar ama siyahında kullanılması gereken yerlerde vardır.Renklere nadiren siyah katılarak koyulaştırılır veya gölgelendirilir.
Arkadaşlar, resme başladığınızda bol bol
kitap okuyarak malzemelerin ana yapısını öğrenerek bilgilenme zorundasınız.
Örnek olarak mavi deyip geçmeyin ,kısaca bu renk hakkındaki bilgilerimi
paylaşayım...
Mavi Renk mükemmel soğuk bir renktir.Gökyüzü ve atmosfer de mavi renk geri çekilme , mesafe ve uzaysal derinlik yaratır.
Bir sanatçı herhangi bir rengi '' soğuk renge dönüştürmek '' istediğinde içine mavi karıştırır.Bu neredeyse her zaman gri rengi oluşturmak anlamına gelir.Grinin sıcak ve soğuk olması içindeki mavi oranına göre değişir.
Mavi Renk mükemmel soğuk bir renktir.Gökyüzü ve atmosfer de mavi renk geri çekilme , mesafe ve uzaysal derinlik yaratır.
Bir sanatçı herhangi bir rengi '' soğuk renge dönüştürmek '' istediğinde içine mavi karıştırır.Bu neredeyse her zaman gri rengi oluşturmak anlamına gelir.Grinin sıcak ve soğuk olması içindeki mavi oranına göre değişir.
ULTRAMARİN MAVİSİ :Son derece kullanışlı bir renktir ve beyazla açıldığında çok ışıklı ve canlı mavilerin elde edilmesi için kullanılır. Derin
yoğun,yarı saydam menekşe mavisi başka renklere ton katmak için
kullanılmaktadır.Alizarin kırmızısı ile KOYU MOR ,sarı tonla karıştırılarak
KOYU YAPRAK YEŞİLİ elde edilir.Unutmayın Maviler arasında Kırmızıya en yakın renktir.Bu renk yavaş kurumaktadır.
- - PRUSYA MAVİSİ :Soğuk ve metalik olmasından dolayı yeşile çalar.Doğrudan tüpten çıktıktığı zaman rengi oldukça koyu ve güzeldir.Beyazla karıştırıldığında biraz solgun çeşitli tonlar verir. Güçlü ton katma özelliği olan koyu ve soğuk yeşilimsi
bir mavidir.
- KOBALT MAVİSİ : Ultramarin mavisinden daha açık olan Kobalt Mavisi orta tonda bir mavidir.Beyazla karıştırıldığında
düzgün, açık bir gökyüzü mavisi elde etmek için kullanılan parlak koyu mavi,aynı zamanda ten rengi karışımları için son derece yararlıdır.
düzgün, açık bir gökyüzü mavisi elde etmek için kullanılan parlak koyu mavi,aynı zamanda ten rengi karışımları için son derece yararlıdır.
- CERULEAN(GÖK MAVİSİ) : Mordan çok
yeşile çalan oldukça mat gökyüzü mavisi dir.Bu renk çabuk kurumaktadır.
Renklerin dünyasında, SARI,KIRMIZI ve TURUNCU renklerin ateşe yakınlıkları
ile,psikolojik tesirleri sıcaktır.Bu renklere karşı olan diğerleri;YEŞİL,MOR VE
MAVİ sönen ateşi temsil ettiklerinden dolayı hissi tesiri soğuk
olacaktır.İçinde sarı,mavi ve mor olan her renk soğuktur.
Özetle,Sıcak renkler;Hareket,canlılık ve neşe verirler.Fakat fazla kullanıldıklarında gözde ve vücutta fiziki yorgunluk hissi uyandırırlar.
olacaktır.İçinde sarı,mavi ve mor olan her renk soğuktur.
Özetle,Sıcak renkler;Hareket,canlılık ve neşe verirler.Fakat fazla kullanıldıklarında gözde ve vücutta fiziki yorgunluk hissi uyandırırlar.
Soğuk renler ise,dinlendirici
bir sükunet ve rahatlık verirler.
Bu konuda son olarak bir
hatırlatma yapayım.Karışımla başta belirttiğim üç ana renk olan SARI , KIRMIZI ve MAVİ rengi diğer boyaları karıştırarak asla elde edmezsiniz bunu unutmayın.
Renkleri çok iyi anlatan A.Drouant 'ın bir sözünü paylaşayım. '' Bir tablonun canlı bir varlık gibi bir vücudu ve ona su veren,hayat veren kanı vardır.Renk tablonun Kanıdır.'
İki, rengi azar azar karıştırmak bazı şaşırtıcı sonuçlara yol açabilir.Bu tonlar resimde birbirine takın uyum sağlıyacaktır. Bu örnekte, Kadmium kırmızısına azar azar kobalt mavisi katılarak Koyu Mor dan kurşuni griye,oradan da koyu kahverengiye uzanan bir renk dizisi elde edilir.
Işık alan cisimlerin rengini şu üç faktörün belirlediğini aklınızdan çıkarmayın.
1. ÖZ RENK : Objenin (cismin) kendi asıl rengidir.
2. IŞIĞA GÖRE DEĞİŞEN RENK (tonal renk) : ışık ve gölgeninin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk.
3. YANSIMA RENK : Çevredeki diğer renklerden yansıyan renktir.
Yukardaki üç faktörü de şunlar etkiler.
a. İŞIĞIN RENGİ :
Biliyorsunuz çevremizdeki her şey gün boyunca ışıkta görülen değişimden etkilenir.
Şafak vakti; Işık saydam bir mavimsi beyaz renktedir.
Gün ortasında; Tam güneşli bir günde ışığın rengi beyaz ama biraz sarıya kaçan bir renktedir.
Bulutlu bir günde ; Işık grimsi görünür.
Alacakaranlıkta ; Işık turuncu renge bürünür.
Yapay ışık ;genellikle sarıdır.Floresan ışık pembe veya mavi olabilir.
b. IŞIĞIN YOĞUNLUĞU :
doğal ışık beyazdır.Doğal ışık azaldıkça renklerin yoğunluğu azalır.Renkler mavileşmeye başlar.
c. ARADAKİ ATMOSFER :
Ufukta yükselen dağlar bize sanki mavimsi görünürler.Büyük bir kentin tepeden görünen panaromasında( Manzarasında )yakında bulunan ev ve binalarla,uzaklarda mor, gri ve mavi tonlarda oluşmuş bir kütle olarak duran binalar arasında belirgin bir kontras görülür.Bunları mavi renkte görmemizin nedeni,bunlarla aramızda olan uzaklık ve bu boşluğu dolduran atmosferin etkileridir.
Uzaktaki nesneler ışığın rengine ve güçüne bağlı olarak,menekşe mavisi,çok kımızılı mavi ya da grimsi mavi bir renk görülebilirler.
Renklerle ilgili son olarak bazı hatırlatmaları yapayım aklınızda bulunsun.
1. Bir renk,eğer onu çevreleyen renk açık renk ise,daha koyu görünür.
2. Bir renk eğer one çevreleyen renk koyu renk ise,daha açık görülür.
'
Renkleri çok iyi anlatan A.Drouant 'ın bir sözünü paylaşayım. '' Bir tablonun canlı bir varlık gibi bir vücudu ve ona su veren,hayat veren kanı vardır.Renk tablonun Kanıdır.'
İki, rengi azar azar karıştırmak bazı şaşırtıcı sonuçlara yol açabilir.Bu tonlar resimde birbirine takın uyum sağlıyacaktır. Bu örnekte, Kadmium kırmızısına azar azar kobalt mavisi katılarak Koyu Mor dan kurşuni griye,oradan da koyu kahverengiye uzanan bir renk dizisi elde edilir.
Işık alan cisimlerin rengini şu üç faktörün belirlediğini aklınızdan çıkarmayın.
1. ÖZ RENK : Objenin (cismin) kendi asıl rengidir.
2. IŞIĞA GÖRE DEĞİŞEN RENK (tonal renk) : ışık ve gölgeninin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk.
3. YANSIMA RENK : Çevredeki diğer renklerden yansıyan renktir.
Yukardaki üç faktörü de şunlar etkiler.
a. İŞIĞIN RENGİ :
Biliyorsunuz çevremizdeki her şey gün boyunca ışıkta görülen değişimden etkilenir.
Şafak vakti; Işık saydam bir mavimsi beyaz renktedir.
Gün ortasında; Tam güneşli bir günde ışığın rengi beyaz ama biraz sarıya kaçan bir renktedir.
Bulutlu bir günde ; Işık grimsi görünür.
Alacakaranlıkta ; Işık turuncu renge bürünür.
Yapay ışık ;genellikle sarıdır.Floresan ışık pembe veya mavi olabilir.
b. IŞIĞIN YOĞUNLUĞU :
doğal ışık beyazdır.Doğal ışık azaldıkça renklerin yoğunluğu azalır.Renkler mavileşmeye başlar.
c. ARADAKİ ATMOSFER :
Ufukta yükselen dağlar bize sanki mavimsi görünürler.Büyük bir kentin tepeden görünen panaromasında( Manzarasında )yakında bulunan ev ve binalarla,uzaklarda mor, gri ve mavi tonlarda oluşmuş bir kütle olarak duran binalar arasında belirgin bir kontras görülür.Bunları mavi renkte görmemizin nedeni,bunlarla aramızda olan uzaklık ve bu boşluğu dolduran atmosferin etkileridir.
Uzaktaki nesneler ışığın rengine ve güçüne bağlı olarak,menekşe mavisi,çok kımızılı mavi ya da grimsi mavi bir renk görülebilirler.
Renklerle ilgili son olarak bazı hatırlatmaları yapayım aklınızda bulunsun.
1. Bir renk,eğer onu çevreleyen renk açık renk ise,daha koyu görünür.
2. Bir renk eğer one çevreleyen renk koyu renk ise,daha açık görülür.
'
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder