Renklerin Dili


RENKLER



        Size dilimin döndüğünce renklerin yorumlamasını yapmağa çalışacağım.
     Gördüğümüzü iddia ettiğimiz şeyler konusunda beynimiz yıkanmıştır. Altın rengindeki akşam güneşi bir ağacın yansıtıcı yapraklarını Sarıya döndürüp,gövdesi üzerine Morumsu gölgeler düşürdüğünde bile,insan ağacın gövdesinin kahverengi,yaprakların da yeşil olduğuna yemin edebilir.

     Rengin kullanım şekliyle uzaklık hissini vermek için kullanılan antik formülün modern bir yorumunda, Ön plan kahverengi,Orta plan sarı/yeşil,Arka plansa açık mavi ve morla belirlenmiştir.Bu şekilde yalnız renk kullanarak resme  derinlik katabilirsiniz.

     
Yukarıda altı adet renk çemberini görmektesiniz. Aslında üç ana renk Kırmızı Sarı ve Mavi renk kendi sağındaki renkle karıştırıldığında Kırmızı - Sarı = TURUNCU ; Sarı - Mavi =YEŞİL ; Mavi - Kırmızı = MOR renk elde edilir.


       Siyah rengin eklenmesi bir renk tonunu ancak kirletebilir.Örneğin kırmızısını koyulaştırmak için önce alizarin kırmızısı,sonra azar azar  kobalt mavisi eklenir.     Eğer renkleri siyah katarak koyulaştırırsanız yalnızca mat ve cansız olurlar  .Bir çok ressam siyah rengi paletlerinden kesinlikle uzak tutarlar ama siyahında kullanılması gereken yerlerde vardır.Renklere nadiren siyah katılarak koyulaştırılır veya gölgelendirilir.

      Arkadaşlar, resme başladığınızda bol bol kitap okuyarak malzemelerin ana yapısını öğrenerek bilgilenme zorundasınız. Örnek olarak mavi deyip geçmeyin ,kısaca bu renk hakkındaki bilgilerimi paylaşayım...
     Mavi Renk mükemmel soğuk bir renktir.Gökyüzü ve atmosfer de mavi renk geri çekilme , mesafe ve uzaysal derinlik yaratır.
     Bir sanatçı herhangi bir rengi '' soğuk renge dönüştürmek '' istediğinde içine mavi karıştırır.Bu neredeyse  her zaman gri rengi oluşturmak anlamına gelir.Grinin sıcak ve soğuk olması içindeki mavi oranına göre değişir.



     ULTRAMARİN MAVİSİ :Son derece kullanışlı bir renktir ve beyazla açıldığında çok ışıklı ve canlı mavilerin elde edilmesi için kullanılır.  Derin yoğun,yarı saydam menekşe mavisi başka renklere ton katmak için kullanılmaktadır.Alizarin kırmızısı ile KOYU MOR ,sarı tonla karıştırılarak KOYU YAPRAK YEŞİLİ elde edilir.Unutmayın Maviler arasında Kırmızıya en yakın renktir.Bu renk yavaş kurumaktadır.

- -  PRUSYA MAVİSİ :Soğuk ve metalik olmasından dolayı yeşile çalar.Doğrudan tüpten çıktıktığı zaman rengi oldukça koyu ve güzeldir.Beyazla karıştırıldığında biraz solgun çeşitli tonlar verir. Güçlü ton katma özelliği olan koyu ve soğuk yeşilimsi bir mavidir.

-    KOBALT MAVİSİ :  Ultramarin mavisinden daha açık olan Kobalt Mavisi orta tonda bir mavidir.Beyazla karıştırıldığında 
     düzgün, açık bir gökyüzü mavisi elde etmek için kullanılan parlak koyu mavi,aynı zamanda ten rengi karışımları için son derece yararlıdır.
-    CERULEAN(GÖK MAVİSİ) :  Mordan çok yeşile çalan oldukça mat gökyüzü mavisi dir.Bu renk çabuk kurumaktadır.

     Renklerin dünyasında,  SARI,KIRMIZI  ve TURUNCU renklerin ateşe yakınlıkları ile,psikolojik tesirleri sıcaktır.Bu renklere karşı olan diğerleri;YEŞİL,MOR VE MAVİ sönen ateşi temsil ettiklerinden dolayı hissi tesiri soğuk 
olacaktır.İçinde sarı,mavi ve mor olan her renk soğuktur.
     Özetle,Sıcak renkler;Hareket,canlılık ve neşe verirler.Fakat fazla kullanıldıklarında gözde ve vücutta fiziki yorgunluk hissi uyandırırlar.
     Soğuk renler ise,dinlendirici bir  sükunet ve rahatlık verirler.
 Bu konuda son olarak bir hatırlatma yapayım.Karışımla başta belirttiğim üç  ana renk olan SARI , KIRMIZI  ve  MAVİ  rengi  diğer boyaları karıştırarak asla elde edmezsiniz bunu  unutmayın.


      Renkleri çok iyi anlatan A.Drouant 'ın bir sözünü paylaşayım.  '' Bir tablonun canlı bir varlık gibi bir vücudu ve ona su veren,hayat veren kanı vardır.Renk tablonun Kanıdır.'


      İki, rengi azar azar  karıştırmak bazı şaşırtıcı sonuçlara yol açabilir.Bu tonlar resimde birbirine takın uyum sağlıyacaktır. Bu örnekte, Kadmium kırmızısına azar azar kobalt mavisi katılarak Koyu Mor dan kurşuni griye,oradan da koyu kahverengiye uzanan bir renk dizisi elde edilir.


      Işık alan cisimlerin rengini şu üç faktörün belirlediğini aklınızdan çıkarmayın.

1. ÖZ RENK : Objenin (cismin) kendi asıl rengidir.


2. IŞIĞA GÖRE DEĞİŞEN RENK (tonal renk) : ışık ve gölgeninin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk.


3. YANSIMA RENK : Çevredeki diğer renklerden yansıyan renktir.




      Yukardaki üç faktörü de şunlar etkiler.


a. İŞIĞIN RENGİ
                          Biliyorsunuz çevremizdeki her şey gün boyunca ışıkta görülen değişimden etkilenir.


  Şafak vakti; Işık saydam bir mavimsi beyaz renktedir.


  Gün ortasında; Tam güneşli bir günde ışığın rengi beyaz ama biraz sarıya kaçan bir renktedir.


 Bulutlu bir günde ; Işık grimsi görünür.


 Alacakaranlıkta ; Işık turuncu renge bürünür.


 Yapay ışık ;genellikle sarıdır.Floresan ışık pembe veya mavi olabilir.


b. IŞIĞIN YOĞUNLUĞU :
                                          doğal ışık beyazdır.Doğal ışık azaldıkça renklerin yoğunluğu azalır.Renkler mavileşmeye başlar.


 c. ARADAKİ ATMOSFER :
                                    Ufukta yükselen dağlar bize sanki mavimsi görünürler.Büyük bir kentin tepeden görünen panaromasında( Manzarasında )yakında bulunan ev ve binalarla,uzaklarda mor, gri ve mavi tonlarda oluşmuş bir kütle olarak duran binalar arasında belirgin bir kontras görülür.Bunları mavi renkte görmemizin nedeni,bunlarla aramızda olan uzaklık ve bu boşluğu dolduran atmosferin etkileridir.


     Uzaktaki nesneler ışığın rengine ve güçüne bağlı olarak,menekşe mavisi,çok kımızılı mavi ya da grimsi mavi bir renk görülebilirler.




    Renklerle ilgili son olarak bazı hatırlatmaları yapayım aklınızda bulunsun.


 1. Bir renk,eğer onu çevreleyen renk açık renk ise,daha koyu görünür.

2. Bir renk eğer one çevreleyen renk koyu renk ise,daha açık görülür.
      
      
   
      










'

Hiç yorum yok: